donderdag 21 november 2013

Crash...........

Crash......????!!!!

Ja, helaas  wel...... 

Afgelopen zondag nog een post over m'n nieuwe topsnelheid, en op maandag weer gewoon woon-werkverkeer. Zondag was droog, maandagmorgen zo goed als, maar omdat ik altijd het weerbericht bekijk voor ik vertrek, zeker in dit jaargetijde, had ik de kap er al op. Maar goed ook, want 6 km voor aankomst op het werk kwam het met bakken uit de lucht.
Niets aan de hand, gewoon naar het werk, en 's middags na m'n ochtenddienst om 15.20h op de fabriek weg. Ook nu regen heel de weg, en nu het al om 16.00h donker word, rijd ik het laatste stuk dus in het donker naar huis. 
Ik heb al eerder mijn irritatie geuit over de soms halve blinden die hier allemaal een rijbewijs krijgen, en niet zien dat er een tegenligger op de weg rijd. Zelfs met m'n grootlicht knipperen helpt niet altijd. Op 3 km van huis begin ik de afdaling naar het dorp, en kom een auto tegen. Weer zo eentje met grootlicht op en misschien ook nog een telefoon aan z'n oor? Dimmen doet hij niet, en goed rechts houden staat ook niet op het menu.
In elk geval corrigeer ik, en kom totaal verblind net met het rechtervoorwiel in de greppel naast de weg. 
Het volgende ogenblik maak ik de klittenbanden van de kap los, en wurm me uit de Strada, die op de rechterzijde in de berm ligt.
Crash.........

Het belangrijkste.......

Inderdaad, het belangrijkste is dat ik totaal niets mankeer!

De Strada zet ik recht en neem zo goed als het gaat in het donker de schade op, er zijn wat krassen en een paar scheurtjes zichtbaar. De rechterspiegel is weg, maar die vind ik bijna gelijk terug en neem hem mee in de fiets.

De wielen zijn recht, stuur werkt, remmen ook, sporing lijkt ook in orde, verlichting werkt ook, proberen thuis komen dan maar? De afdaling gaat voorzichtig, maar aan het rijwielgedeelte mankeert niets zo te voelen, dus fiets ik de rest gewoon naar huis.

De schade.

Op dinsdag weer werken, nu ga ik met de auto, en als ik thuiskom ga ik de fiets na het eten eerst maar eens wassen onder de carport, met een bouwlamp kan ik even kijken hoe de fiets er aan toe is. Op woensdagmorgen  kan ik foto's maken bij daglicht.........
Kijk maar even mee:

Wielkast rechtsvoor.

Krassen rechts.

Scheur in de rechterzijde van de bult.

Nog een scheur in de bult.

Oei, oei, dat is een lelijke scheur.......

En bovenop de bult.......

Rechterbovenzijde van de deelbare kap.

Rechterzijde van de kap.

Onderstuk deelbare kap ook rechts.

Al met al behoorlijk gehavend!  Niet leuk, maar ik ga niet bij de pakken neerzitten, wat kapot kan, kan ook weer gemaakt worden, dus dan maak ik een plan van aanpak en begin daarmee op woensdag, voor ik de nachtdiensten in ga.


Vervolg?

De oorzaak van de crash zal duidelijk zijn, maar was dit te voorkomen geweest?
Ik weet het niet, gebrek aan ervaring? Echt ervaren kan ik me niet noemen met slechts 11000 km in de velomobiel, maar zelfs ervaren rijders als Wim Schermer en recent Pé Koomen, beiden goed voor meer dan 100.000 km in de velomobiel hebben het meegemaakt, ook op bekende weg!
Wim reed eens een weiland in en belande eens in een sloot, en ook Pé had onlangs een ietwat alternatieve wasstraat uitgekozen..........
De Noorse bermen zijn helaas iets minder vergevingsgezind dan de Nederlandse..........

Snelheid op het moment van omgaan was niet bijzonder hoog, op dat stuk rijd ik meestal ergens tussen de 40 en 50 km/u, meestal met regen, donker en slecht zicht nog iets langzamer.

Als ik de schade aan de kap bekijk prijs ik me gelukkig dat die erop stond! Uiteraard had ik de Smart-Cap op, die gaat altijd op als ik in Bob vertrek, maar als ik zonder kap op de fiets had gereden had m'n hoofd er misschien minder goed afgekomen.

Niet meer aan denken, ik ben er goed uitgekomen en ga de fiets zien te repareren, want gefietst gaat er weer worden!
De tweewieler is geen optie meer, de eerste sneeuw is op dinsdag gevallen, en nachtvorst hebben we ook weer al.........
Overdag nog +4 graden dus de sneeuw blijft nog niet op de weg liggen, gelukkig maar, dat mag nog even duren ook wat mij betreft!

Blijft overdag nog niet liggen op de wegen, nog wel wat op de pannen....


Tot zover dit verslag, de aanpak is gestart, later meer!

Groeten, Adri.

40 opmerkingen:

  1. Dat is flinke schade Adri...maar beter het glasvezel dan jouw weefsels.

    Gelukkig is Strada van zo'n materiaal gemaakt dat je het kunt (laten) repareren en het enige gevolg zal zijn dat ie gerepareerd ietsje zwaarder zal zijn dan voorheen...

    Als je het zelf gaat doen heb je komende weken/maanden een hobby erbij denk ik.....zoals de Blog van Project Quest.....maar als je een beetje handig bent - en dat ben jij - kun je hem gewoon weer goed krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Quezzzt,

      BOB is inderdaad redelijk gehavend, ik gelukkig niet........
      Dat ie wat zwaarder word na reparatie kan ik mee leven, mijn lieve vrouwtje is na de overgang ook niet echt afgevallen......, valt nog steeds prima mee te leven!
      Ik ga het zelf proberen, ben al bezig zelfs want de komende weken/maanden?? Ik dacht daar niet zo lang voor nodig te hebben, eigenlijk zou ik eind volgende week weer wel met de fiets naar het werk willen......
      En als het cosmetisch wat minder word? Nou en? Ik ben zelf ook niet moeders mooiste...... als ie technisch te vertrouwen is vind ik het prima!
      Project Quest is toch een ander paar mouwen dan een paar scheurtjes repareren, die is echt goed bezig!
      Bedankt voor je reactie!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Dat ziet er beroerder uit dan bij mij, gelukkig heb je zelf niks

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Inderdaad gelukkig dat ik er zo goed van afkom, de schade aan de fiets komt weer wel in orde.......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Hoi Adri, dat is geen goed nieuws. Heb je de automobilist nog gesproken, ik vermoed van niet. Probleem is maar al te bekend. We zitten toch lager en als we in het duister rijden krijgen we de lampen midden in het gezicht. Sterkte met het herstel van BOB.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Wilco,

    De automobilist heeft waarschijnlijk niet eens iets gezien! Het probleem is bekend, we hebben het allemaal wel eens meegemaakt.
    Bedankt voor je reactie, ik ben al begonnen met herstellen.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Balen natuurlijk... Tja verblinding door tegenliggers met groot licht is altijd beroerd. Ook ik ben wel eens zo'n zachte vergevingsgezinde berm in gereden, simpelweg omdat ik niet meer kon zien waar de weg ophield en de berm begon. Succes met de grote hersteloperatie...

    groet,
    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Paul,

      Ja, balen dat wel, maar aan de andere kant ben ik ook weer nuchter genoeg om gewoon m'n schouders te rechten en aan de slag te gaan, iets anders zit er niet op.......
      Ook jij weet ondertussen wat schade is, ook al bleef het dan iets oppervlakkiger in jouw geval.
      Bedankt voor je reactie!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. schik me dood Adri, normaal smogens kalm aan de blogs bij lezen i.p.v de krant CQ nieuws dat komt later op de dag...

    gelukkig mankeer je zelfs niks dat is eigenlijk het aller belangrijkste de fiets is uit eindelijk martiale schade en vervangbaar..

    een ongeluk zit in een klein hoekje en is vaak achteraf makkelijke te verklaren of de zwarte piet toe te spelen, maar goed,

    ik hoop dat de schade gerepareerd gaat worden

    sterkte iniedergeval

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marcel,

      Het belangrijkste is dat ik zelf niets heb, en dat ik ook gelijk plannen heb om verder te gaan, rust roest, dus we gaan gewoon door!
      Het hele gebeuren is gewoon jammer , stom ongeluk, de reparatie is op gang ondertussen, volg maar mee.
      Bedankt voor je reactie!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  7. Jammer, maar zoals je zegt: vooruit kijken. Het is gebeurd en daar valt niets aan te veranderen.
    Gewoon eraan beginnen, aangezien het vooral om materiële schade gaat (en wellicht een deukje in het ego en wat minder vertrouwen in het eigen kunnen). Voorlopig oplappen, zodat je weer kunt rijden, en misschien volgend jaar, als het mooier en droger is, aan de esthetische kant werken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies Jan, gewoon beginnen, iets anders zit er niet op. Ik wil inderdaad de gaten opvullen, en zorgen dat de body weer rijklaar staat. Het cosmetische deel is van later zorg, dat komt wel.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  8. Dat is een verhaal..een automobilist die niets ziet? Komt vaker voor? Meer reflectie materiaal?
    Reparatie..top er af aan de binnen zijde lamineren daarna buitenzijde schuren opvullen met mat epoxy/plamuur en spuiten?neem je een nieuwe kap?die krijg je niet onzichtbaar gerepareerd tenzij je hem in kleur gaat spuiten.als je de kap als een helm gebruikt dan is een nieuwe misschien ook wel handig,heb je aan de binnenzijde ook rubber stroken?
    Succes met de reparatie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Rudolf,

      Komt inderdaad vaker voor, ik heb geen idee waar sommigen mee bezig zijn hier, gelukkig zijn het er niet heel veel.
      Top eraf heb ik overwogen, maar ik denk dat het zo ook wel lukt, ik kan er bij en de meeste schade zit in de bult, dus dat hoeft aan de binnenkant niet perfect te zijn. De kap, nee, die krijg ik niet onzichtbaar gerepareerd, dus overweeg ik inderdaad om in kleur te spuiten. Rubber stroken heb ik er niet in, ik draag er een Smart-Cap onder.
      Bedankt voor je reactie!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  9. Schrikken adri , maar gelukkig ben jij oke.
    Succes met het herstel , en laat ons de reparatie volgen he.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Gerrit! Ik laat jullie natuurlijk meevolgen!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  10. Bewonderenswaardig , je laconieke houding
    Ga je de automobilist nog opsporen ?
    Waren er geen getuigen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bram,

      Als er niets meer aan de situatie te veranderen is, hoef ik er ook geen energie meer in te stoppen, dat zou nutteloos zijn.
      Opsporen zal gewoon zinloos zijn, er zijn geen getuigen, en de persoon in kwestie is zich waarschijnlijk toch nergens van bewust.
      Gewoon blij zijn dat ik nog heel ben, en proberen het spul weer op de weg te krijgen.
      Bedankt voor je reactie!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  11. I'm so sorry to hear of your crash Adri but so glad that you've come through without injury. The hair rises on the back of my neck when I view the pictures! You've been an uplifting influence to your fellow velonauts and your thoughtful outlook during the aftermath of this unpleasantness is truly inspirational. With your positive attitude, I'm sure that this will prove to be nothing but a minor stumble on your journey. All the best to you Adri!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Stuart,

      Thanks for your reaction, I consider myself lucky coming trough this event without injuries. Pictures of crashed vehicles always looks as if the driver didn't survive, but luckywise it doesn't have to be like that all the time. It's a bit inconvinient not to be able to use the Strada now, but repair is going on, surely I'll be back on the road in short time!

      Greetings, Adri.

      Verwijderen
  12. Bij scheuren ed kun je ook nog wat secondenlijm toevoegen,en daarna schuren en plamuren..het komt op plaatsen waar je hars niet gaat komen.

    Succes
    Rudolf

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Adri,gefeliciteerd dat je er heelhuids vanaf bent gekomen, ik lees het net en zag dat de schade nogal hevig is maar zoals je het vorige keer heb weten te fixen neem ik aan dat het nu ook wel weer goed zal komen, maar vervelend is het zeker. Sterkte en succes met de reparatie.
    Gr.Pé

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Pé, ik ben bezig mijn beste beentje voor aan het zetten, we zien wel wat er uit rolt. Ik ben uiteraard ook maar een goed bedoelende amateur, hopelijk lukt het goed genoeg om de zaak waterdicht te krijgen, zodat ik weer snel de "baan" op kan. Een paar dagen niet fietsen gaat nog, maar liever niet te lang. Hoef ik jouw niet uit te leggen.......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  14. Dag Adri,
    Dat is een behoorlijke schuiver geweest. Ook de kap is behoorlijk kapot. Gelukkig, je zegt het zelf, heeft de kap je voor letsel behoed. De werkwijze voor reparatie is je goed bekend. Heb je op onderdelen aanvullend informatie nodig, laat het ons weten.
    Succes met de reparatie.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Wim,

      Inderdaad, een behoorlijke schuiver, en daarbij, de woorden "zachte berm" zal je hier nergens tegenkomen, als je geluk hebt ligt er nog een laag mos en/of gras over de rotsen, maar vaak zijn ze kaal.
      Dan kan ik alleen maar blij zijn er zonder "erg" vandaan te lopen.
      Mocht ik vragen hebben zal ik zeker niet twijfelen om ze te stellen, maar ik denk zelf dat het een heel eind goed gaat komen.
      Bedankt voor je reactie!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  15. Dag Adri

    Er is mij ooit eens gezegd dat je de eerste 10000 km rustig aan moet doen en na 50000 km ervaren genoemd mag worden. Je zit er in ieder geval over de 10 K. Zelf rijd ik nog maar rond de 30 km met al dat tegenlicht voordeel heb ik vaak wel van de witte reflectie lijnen. Ik heb een extra lamp links naast de spiegel hangen om de berm goed te kunnen blijven zien. Links omdat ik dan meestal het auto verkeer dan minder hinder geef.Zorgt tot op heden dat ik op de weg kan blijven rijden. Zie je reparatie verslag graag tegemoet. De vorige vond ik al weer leerzaam. Hoop dat je weer gauw kan rijden. Veilige km gewenst.

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Peter,

      Ik weet het niet, wanneer je ervaren bent, er kan natuurlijk altijd wel wat gebeuren, voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast, dus oppassen is altijd goed.
      Ik gebruik de extra lampen ook, maar niet consequent genoeg misschien.
      Dat zal ook een standaard procedure moeten worden nu denk ik, reflectiestrepen staan er veelal wel, maar zijn op veel plaatsen zover weggesleten dat ze zeer slecht zichtbaar zijn.
      Het verslag komt snel online, ik hoop niet dat je het zelf ooit nodig gaat hebben.
      Bedankt en groeten,

      Adri.

      Verwijderen
  16. Hi Adri,
    I am glad to read you are okay. I am still on my first year and I still have much to learn about piloting my Quest. Based on your past repairs I have no doubt it will look like new when you are finished with the repair. I am sure you will miss riding it while it's being repaired. We are a small community, us Velomobile owners and we all feel the pain when one crashes.
    Greetings from Canada
    Kevin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Kevin,

      Thanks! No doubt that I also have to learn quite a lot about velomobiling, I'm doing my best! Same with the repairs, I do the best an amator can do, hoping for a good result.
      At the moment I go in the nightshift, and usually do not cycle much when I have nightshifts. Surely I will miss the bike in the free weekend, but I try to be back on the road soon.

      Greetings, Adri.

      Verwijderen
  17. Hoi Adri,
    Ik kan mij alleen maar aansluiten bij alle bovenstaande reacties. Veel succes met de reparatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oei behoorlijk wat schade, gelukkig heb je zelf niks. Sterkte met het herstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Mark, het herstellen is ondertussen al in gang gezet.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  19. Dag Adri

    Als ik verblind word knijp ik altijd in de rem. Ik heb al talloze malen stapvoets gereden totdat ik weer veilig snelheid kon maken. Heel vervelend maar wel stukken veiliger. Niet elke rol in de berm loopt zo goed af als bij jou. En zeker in Noorwegen (ik ken het een beetje) zijn die bermen geen goed idee.

    Theo - MuzieQuest - van Soest

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Theo,

      Bedankt voor je reactie, en ja, dat heb ik me nu ook voorgenomen. Dan maar wat langer onderweg, ik realiseer me heel goed dat ik geweldig goed weggekomen ben in dit geval!
      Inderdaad, het bord "zachte berm" kom je hier niet tegen, dus het had veel slechter kunnen aflopen.
      Ik ga jouw voorbeeld gewoon navolgen!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  20. Hallo Adri,

    Gelukkig is het goed afgelopen omdat je de juiste reacte had. Hier uit blijkt dat zichtbaar zijn als een prioriteit gezien moet worden juist omdat de velomobiel laag is. Wat ik zelf gebruikte als ik op mijn gewone Juncker oude herenfiets met terugtraprem bouwjaar 1950 lange afstande fietste. tussen 100 en 200 km. reed ik vaak vroeg in de ochtend weg en kwam dan aan het einde van de dag in het donker terug. voor deze ritten had ik een xenon flitslicht aangeschaft voor achterop de begagedrager, en ik moet zeggen het werkte perfect. Te koop bij scheepsbenodigdheden. Van deze flitslichten zijn volgens de beschrijving op zee tot op 5 km afstand waar te nemen.Dit is ook te monteren achter de bestuurdersstoel bovenop de kap van de Velomobiel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ronald,

      Bedankt voor je reactie, ik heb mijn verlichting al aangepast na het gebeuren, maar een dergelijk flitslicht erbij zou inderdaad de zaak nog duidelijker maken. Ik zal eens zien of ik iets dergelijks hier te pakken kan krijgen.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Haalo Adri,

      Kijk bij scheepsbenodigdheden.

      Groet
      onald

      Verwijderen
    3. Hallo Ronald,

      Ik heb iets dergelijks gevonden, zal eens kijken of het een beetje netjes te monteren is....

      Groeten, Adri.

      Verwijderen